Ziua mondială a dascălului

De ZIUA MONDIALĂ A DASCĂLULUI trebuie să vorbim despre dascăli și despre cum îi putem ajuta!

Dragii mei, viața se schimbă de la zi la zi. În fiecare zi apar tehnologii noi care ne modifică ritmul și modul de viață. Progresul tehnologic a schimbat prioritățile și așteptările tuturor legate de societate și de școală. Din acest considerent sistemul de educație trebuie să fie într-o evoluție continuă, iar pregătirea profesorilor trebuie să fie coroborată cu noile cerințe ale societății.

România are foarte mulți profesori de prestigiu. Dar, din păcate, în țara noastră, formarea cadrelor didactice a rămas încremenită în modelul de acum 30-40 de ani. Nimic nu s-a schimbat în bine. Toate schimbările au venit în defavoarea profesorului, a elevului și a școlii. Ba mai mult, meseria de dascăl nu mai are prestigiul social de care ar trebui să se bucure această categorie socială.

Copiii care primesc foarte multe informații din mediul exterior, care își dezvoltă anumite competențe încă din primii ani de viață trebuie îndrumați de profesori care înțeleg acest fenomen și care le pot umple golurile lăsate de noile tehnologii, cum ar fi comunicarea, empatia, moralitatea și curiozitatea de a afla lucruri noi despre lumea în care trăiesc.

Pentru a schimba lucrurile în bine trebuie să existe viziune, asumarea responsabilităților și voință politică. Eu cred că în mai puțin de 10 ani putem forma acești profesori la cele mai înalte standarde. În mai puțin de 10 ani putem schimba fața învățământului în întregime. În centrul sistemului de învățământ trebuie puși elevul și profesorul, în centru comunității - școala, iar în centru priorităților naționale – învățământul.
Iată câteva soluții pe care le oferă PNL și pentru care va milita în Parlament:

1. Profesorii trebuie formați pentru secolul XXI! Soluția o avem, dar nu este pusă în practică de 6 ani: Masteratul Didactic. Prin acest program putem forma tineri care vor să se dedice acestei meserii. Este timpul să stopăm experimentele și să facem din fiecare generație de elevi o generație de sacrificiu. În fața copiilor trebuie să vină profesori cu har și înzestrați cu o serie de competențe pedagogice. Pe acestea trebuie să le aibă la angajare, nu să încerce să le dobândească în fața elevilor, iar după puțin timp să părăsească sistemul.

2. Debirocratizarea funcției de dascăl! Ministerul nu mai trebuie să le ceară profesorilor să completeze hârtii, condici și ”proiectarea învățării”. Sunt hârtii absolut inutile pe care nu le citește nimeni. Toate acțiunile profesorului trebuie să vină în sprijinul actului educațional și în ajutorul elevului. Mai puține hârtii de completat, înseamnă mai mult timp acordat fiecărui elev!

3. Descentralizarea reală a sistemului: profesorul trebuie să fie angajatul școlii, nu al sistemului. Doar atunci când fiecare școală va putea selecta cei mai buni profesori, vom putea crește performanța sistemului ca întreg. În acest mod profesorii cei mai buni vor putea fi motivați să rămână în sistem și să progreseze în carieră.

4. Clase mai mici, profesori mai activi. Numărul elevilor a scăzut în ultimii ani, iar clasele sunt formate în continuare din peste 20 de elevi. În acest moment, infrastructura școlară ne permite să avem clase formate din mai puțini elevi pentru ca fiecare copil să beneficieze de mai multă atenție din partea profesorului.

Soluțiile sunt simple și la îndemâna clasei politice. Dacă vom investi corect și continuu în formarea profesorilor și le vom reduce din sarcinile birocratice, aceștia vor găsi cele mai utile instrumente pentru a ajuta elevii să devină în fiecare zi mai buni. Un profesor bine pregătit, motivat și bine ancorat în viața școlii poate deveni un model pentru elevii săi și poate modela zeci de generații de tineri. Iar astăzi, mai mult decât oricând, avem nevoie, de modele demne de urmat.

La Mulți Ani, dragi profesori!

Tags:

Comentariile sunt inchise.